Thiemo’s Musicological Publications

Dissertation

Jacob van Eyck en de anderen — Nederlands solorepertoire voor blokfluit in de Gouden Eeuw. Dissertation Utrecht University, 2006.

Published as:
Jacob van Eyck and the Others — Dutch Solo Repertoire for Recorder in the Golden Age. Muziekhistorische Monografieën, 21. (Utrecht: Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis, 2011). {order}

Articles: Recorder (Jacob van Eyck)

Review of Jacob van Eyck, Der Fluyten Lust-hof, ed. Winfried Michel & Hermien Teske (Winterthur: Amadeus 1984). In: Tijdschrift van de Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis, XXXIV-2 (1984), 178-183. [pdf]

Jacob van Eyck and his Euterpe oft Speel-goddinne. In: The American Recorder, Vol. XXVII No. 1 (1986), 9-15.

Kettingvariaties in ‘Der Fluyten Lust-hof’ van Jacob van Eyck. In: Tijdschrift voor Oude Muziek 86/2 (1986), 45-47.

Chain Variations in van Eyck’s ‘Der Fluyten Lust-hof’. In: The American Recorder, Vol. XXVIII No. 4 (1987), 141-144.

Die Psalm-Variationen Jacob van Eycks: Geschichte, Analyse, Interpretation. In: Tibia 15/1 (1990), 22-32.

‘Some Mistakes or Errors…’: Searching the authentic intentions of Jacob van Eyck. In: The Recorder Magazine, Vol. 11 No. 3 (1991), 82-86.

Gedanken zu ‘Der Fluyten Lust-hof’ von Jacob van Eyck. In: Programmheft Flöten-Festival Bremen, 1992.

‘Stemme Nova’ – eine neuentdeckte Komposition Jacob van Eycks. In: Tibia 18/2 (1993), 466-469.

‘Je ne puis eviter’: 17de-eeuwse blokfluitvariaties van een Nederlandse ‘groupe des trois’. In: Musica Antiqua 10/3 (1993), 104-111.

Jacob van Eyck’s Der Fluyten Lust-hof: Composition, Improvisation, or …? Consequences for Performance Practice. In: Proceedings of the International Recorder Symposium, Utrecht 1993 (Utrecht: STIMU, 1995), 177-195.

Why the duets from Der Fluyten Lust-hof are not by Jacob van Eyck. In: The Recorder Magazine, Vol. 16 No. 2 (1996), 44-48.

Jacob van Eyck. In: The Essential Guide to Dutch Music, ed. Jolande van der Klis (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2000), 123-125.

Jacob van Eyck en de instrumentale variatiekunst. In: L.P. Grijp (ed.), Een Muziekgeschiedenis der Nederlanden (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2001), 287-293.

Eyck, Jacob van. In: The New Grove Dictionary of Music and Musicians. 2nd edition, ed. by Stanley Sadie. London: Macmillan, 2001, VIII, 481-482.

‘Fantasia & Echo’ — Jacob van Eyck’s Ultimate Mastery. In: American Recorder, XLV, 1 (January 2004), 14-20. [pdf]

De Vertoninge en Onderwyzinge op de Hand-fluit (1649), of: hoe bedreven waren blokfluitisten in de omgeving van Jacob van Eyck? In: R.E.V. Stuip (ed.), Meer dan muziek alleen — In memoriam Kees Vellekoop (Hilversum, 2004), 355-369. Utrechtse Bijdragen tot de mediëvistiek, 10.

Jacob van Eyck en de anderen — Nederlands solorepertoire voor blokfluit in de Gouden Eeuw. Dissertation Utrecht University, 2006.

Jacob van Eycks zwei Nachtigallen. In: Windkanal 2007 / 1, 18-22. [pdf]

Articles: Recorder (other)

Bigaglia’s Sonata in A minor, a new look at its originality. In: The Recorder and Music Magazine, Vol. 8 no. 2 (1984), 49-54. [pdf]

New Facts concerning Bigaglia’s Sonata in A minor. In: The Recorder and Music Magazine, Vol. 8 no. 4 (1984), 106-108. [pdf]

Stadsmusicus van Nieuw-Meeghen. Goosen van Vreeswijck en zijn Nieuw-Meegsche Fluyten Lourier Crans. In: Spiegel historiael, jrg. 38, no. 9 (September 2003), 372-379.

Articles: Other subjects

Het Geuzenlied. Catalogus van de tentoonstelling Willem van Oranje, om vrijheid van geweten. Amsterdam, Rijksmuseum, 1984.

Alessandro Besozzi (1702-1793) – Porträt eines Virtuosen. In Tibia, 1/86, 13-22.

Musical Participation in Sixteenth-Century Triumphal Entries in the Low Countries. In: Tijdschrift van de Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis, XXXVII (1987), 111-169.

Intochten tijdens de Opstand tegen Filips II (1577-1582) – Muzikale praal, propaganda en symboliek. In: Spiegel Historiael, Jrg. 22 no. 4 (1987), 160-164.

Charles Burney in Nederland. In: Tijdschrift voor Oude Muziek, 89/1, 19-20; 89/2, 13-15; 89/3, 23-24; 89/4, 14-16.

Tussen Stads Doele en Bierstraat: Rotterdams muziekleven in de 18e eeuw. In: Tijdschrift voor Oude Muziek, 90/2, 16-20.

Muziek in een Delftse catalogus uit 1708: het instrumentale oeuvre van Dirck Scholl. In: Tijdschrift voor Oude Muziek, 3/90, 19-23.

Haydn, Artaria and ‘The Seven Last Words’, or: How the Concert Spirituel was cheated in 1787. In: Muziek en Wetenschap, III/2, 117-123. [pdf]

‘Verschiedene große Passions-Sinfonien, von Haydn komponiert’: eine Rotterdamer Aufführung der Sieben letzten Worte im Jahre 1784? In: Tijdschrift van de Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis, XLIII-2, pp. 105-118. [pdf]

(with Rudolf Rasch), The Music Library of Cornelis Schuyt. In: From Ciconia to Sweelinck, donum natalicium Willem Elders, ed. A. Clement & E. Jas, Amsterdam 1994, 327-353.

Aus Liebe – Mit Freuden: Zu einer neuen Interpretation von Bachs Arie aus der Matthäus-Passion. In: Tibia, 2001/1, 353-362. [pdf]